
Podczas dialogu na wysokim szczeblu na temat przyspieszenia przejścia do flot korporacyjnych o zerowej emisji w UE, prezes IRU podkreślił znaczenie usuwania barier w świecie rzeczywistym, zamiast narzucania szkodliwych, przeciwproduktywnych mandatów.
Dialog Komisji Europejskiej na temat inicjatywy Greening Corporate Fleets bada sposoby stymulowania przyjmowania pojazdów o zerowej emisji, w tym możliwość sztucznego zwiększania popytu poprzez obowiązkowe cele zakupowe dla prywatnych właścicieli flot.
Każdy operator transportowy może być uważany za prowadzącego flotę korporacyjną. Dyskusja jest również powiązana z szerszym dialogiem strategicznym na temat przyszłości przemysłu motoryzacyjnego i celów CO2 dla pojazdów użytkowych.
IRU w pełni popiera przejście na pojazdy o zerowej emisji. Aby jednak przyspieszyć, UE powinna nadać priorytet jasnym środkom umożliwiającym, które są opłacalne, wykonalne dla MŚP i odzwierciedlają realia operacyjne.
Prezes IRU Radu Dinescu powiedział: „UE powinna dać operatorom transportu drogowego narzędzia, a nie zasady, i stworzyć rynek, na którym czyste wybory są opłacalne. Nasz sektor potrzebuje środków upoważniających, a nie nakazowych."
Infrastruktura - Przyspieszanie wdrażanie stacji ładowania megawatów i magazynów, zwłaszcza poza sieciami TEN-T, zgodnie z zasadami dotyczącymi czasu jazdy i odpoczynku.
Gotowość sieci - Upewnienie, że nadchodzący pakiet sieci UE ma wiążące krajowe cele w zakresie modernizacji sieci elektroenergetycznej, zwłaszcza tam, gdzie jest to najbardziej potrzebne.
Wsparcie finansowe dla MŚP - Ciężarówki elektryczne są nadal dwa do trzech razy droższe niż samochody z silnikiem Diesla. MŚP - które stanowią ponad 80% sektora - nie są w stanie wchłonąć tego znaczącego wzrostu kosztów. Dostosowane wsparcie finansowe i pomoc w odchłonieniu inwestycji są niezbędne.
Elastyczność operacyjna - Zakończenie rewizji dyrektywy w sprawie wag i wymiarów, aby umożliwić wyższe ładunki dla pojazdów o zerowej emisji, zapewniając, że pojazdy te mogą uczciwie konkurować.
Neutralność technologiczna - Wspieranie rozwiązań o zerowej emisji, w tym energii elektrycznej, wodoru i paliw odnawialnych, aby odzwierciedlić zróżnicowane potrzeby operacyjne sektora.
"Dostarczenie komercyjnie atrakcyjnych rozwiązań w naturalny sposób przyspieszy absorpcję, udowadniając, że dobrze zaprojektowane zachęty są o wiele bardziej skuteczne niż sztywne zobowiązania" – dodał Radu Dinescu.
Nie ma żadnych realnych alternatyw zeroemisyjnych dla wielu pojazdów o dużej wytrzymałości, takich jak autokary dalekodystansowe i ciężarówki budowlane; powszechne stosowanie podwykonawstwa, marże skłałe marże i malejąca siła przetargowa operatora oznacza, że wszelkie zobowiązania będą spływać w dół łańcucha, zniekształcając rynek i ryzykując masową utratę miejsc pracy i redukcję usług; a instytucje finansowe uważają pojazdy o zerowej emisji jako wysokiego ryzyka ze względu na niepewne wartości rezydualne i ewoluujące technologie.
Fot. IRU