Wiadomości z rynku

piątek
27 grudnia 2024

Powstają rampy do odśnieżania przy drogach krajowych

W planach GDDKiA jest sieć ponad 70 takich urządzeń do końca 2026 r.
3 grudnia 2024

Urządzenie do odśnieżania na A1 MOP Woźniki Zachód w woj. śląskim Fot. GDDKiA

 
Za właściwe przygotowanie pojazdu do drogi, w tym jego dokładne odśnieżenie, odpowiedzialny jest kierowca. Spadające z dachów ciężarówek śnieg i lód mogą powodować uszkodzenia innych pojazdów, a nawet doprowadzić do wypadku. Do ich usunięcia można wykorzystywać m.in. specjalne rampy czy dmuchawy. Obecnie na MOP-ach dostępnych jest 13 urządzeń do odśnieżania. Osiem z nich GDDKiA udostępniła kierowcom od początku tego roku.
Do końca 2025 r. ma powstać kolejnych dziewięć ramp, a ponad 50 jest w trakcie postępowań przetargowych i w przygotowaniu. Plan przewiduje, że do końca 2026 r. infrastruktura do odśnieżania pojazdów ciężarowych rozwinie się do ponad 70 urządzeń.

Rampa do odśnieżania na S19 MOP Obroki Wschód w woj. lubelskim Fot. GDDKiA

 

Rampy są do dyspozycji kierowców

Kierowcy największych pojazdów poruszających się po naszych drogach zyskali kolejne dwie rampy, które są zlokalizowane na MOP-ach Widoma Wschód i Widoma Zachód w ciągu drogi ekspresowej S7 (woj. małopolskie). Rampy dostępne są również w następujących lokalizacjach na sieci dróg szybkiego ruchu:
• A1 MOP Mszana Południe w woj. śląskim,
• A1 MOP Woźniki Wschód w woj. śląskim,
• A1 MOP Woźniki Zachód w woj. śląskim (tu dostępna jest dmuchawa),
• A4 MOP Prószków w woj. opolskim,
• A4 MOP Przysiecz w woj. opolskim,
• S3 MOP Racula Zachód w woj. lubuskim,
• S8 MOP Guzew Południe w woj. łódzkim,
• S19 MOP Obroki Wschód w woj. lubelskim,
• S19 MOP Obroki Zachów w woj. lubelskim,
• S61 MOP Chomentowo Wschód woj. podlaskim,
• S61 MOP Chomentowo Zachód woj. podlaskim.

Konkretne plany

Jak wskazują przedstawiciele GDDKiA, wszyscy doskonale zdajemy sobie sprawę z konieczności zapewnienia kierowcom ciężarówek infrastruktury do odśnieżania pojazdów. Obecnie ramp do odśnieżania nie posiadają bowiem nawet bazy przeładunkowe i centra logistyczne wyspecjalizowane w obsłudze pojazdów ciężarowych.
Wychodząc naprzeciw potrzebom zgłaszanym przez użytkowników dróg oraz firmy przewozowe, GDDKiA wprowadziła do postępowań przetargowych na dzierżawę MOP-ów zapisy w zakresie infrastruktury do odśnieżania ciężarówek i jej obligatoryjnego lub fakultatywnego powstawania na MOP-ach o funkcji komercyjnej. Jak podkreśla Generalna Dyrekcja, Polska będzie jednym z nielicznych krajów w Europie, gdzie dostępnych będzie kilkadziesiąt tego typu ramp. Występują one w szerszym zakresie w Niemczech, a zaledwie po kilka sztuk w Austrii w rejonach górskich, w Szwajcarii, Estonii czy Słowenii. W Polsce, tak jak i w innych krajach europejskich, będą dominowały rampy ręczne z uwagi na ich mniejszą awaryjność.

W trwających obecnie przetargach obowiązek wybudowania infrastruktury do odśnieżania pojazdów ciężarowych dotyczy 17 lokalizacji:
• A2 MOP Moczydła w woj. mazowieckim,
• A2 MOP Jędrzejów w woj. mazowieckim,
• A4 MOP Paszczyna Południe w woj. podkarpackim,
• A4 MOP Hruszowice w woj. podkarpackim,
• A4 MOP Chotyniec w woj. podkarpackim,
• S3 MOP Przybiernów Zachód w woj. zachodniopomorskim,
• S3 MOP Przybiernów Wschód w woj. zachodniopomorskim,
• S7 MOP Pepłowo Zachód w woj. mazowieckim,
• S7 MOP Pepłowo Wschód w woj. mazowieckim,
• S17 MOP Niwa Babicka w woj. lubelskim,
• S17 MOP Kołbiel w woj. Mazowieckim,
• S19 MOP Janów Lubelski Wschód w woj. lubelskim,
• S19 MOP Janów Lubelski Zachód w woj. lubelskim,
• S61 MOP Górki Wschód w woj. podlaskim,
• S61 MOP Górki Zachód w woj. podlaskim,
• S61 MOP Niekrasy Wschód w woj. warmińsko-mazurskim,
• S61 MOP Niekrasy Zachód w woj. warmińsko-mazurskim.

GDDKiA przygotowała Programy Inwestycji obejmujące budowę kolejnych 17 ramp. Po zapewnieniu finansowania na ich realizację, będą mogły ruszyć przetargi. Oto lista:
• S7 MOP Liksajny w woj. warmińsko-mazurskim,
• S7 MOP Majdany Wielkie w woj. warmińsko-mazurskim,
• A4 MOP Chechło w woj. śląskim,
• A4 MOP Proboszczowice w woj. śląskim,
• A1 MOP Gorzelanka Wschód w woj. śląskim,
• A1 MOP Gorzelanka Zachód w woj. śląskim,
• S8 MOP Jonas Południe w woj. dolnośląskim,
• S8 MOP Jonas Północ w woj. dolnośląskim,
• S19 MOP Kamień Wschód w woj. podkarpackim,
• S19 MOP Kamień Zachód w woj. podkarpackim,
• A4 MOP Jankowice Wielkie w woj. opolskim,
• S8 MOP Ochędzyn w woj. łódzkim,
• S8 MOP Niwiska w woj. łódzkim,
• S61 MOP Budzisko Zachód w woj. podlaskim (2 stanowiska),
• A1 MOP Skoszewy Wschód w woj. łódzkim,
• A1 MOP Skoszewy Zachód w woj. łódzkim.

Ponadto Dyrekcja jest w trakcie oceny możliwości wybudowania ramp w kolejnych 20 lokalizacjach:

• A1 MOP Starcza Wschód w woj. śląskim,
• A1 MOP Starcza Zachód w woj. śląskim,
• A2 MOP Ciosny Południe w woj. łódzkim,
• A2 MOP Bolimów w woj. łódzkim,
• A2 MOP Mogiły w woj. łódzkim, • S3 MOP Lisiny Wschód w woj. lubuskim,
• S3 MOP Lisiny Zachód w woj. lubuskim,
• S3 MOP Stożne Zachód w woj. lubuskim,
• S3 MOP Stożne Wschód w woj. lubuskim,
• S7 MOP Grabin Wschód w woj. warmińsko-mazurskim,
• S7 MOP Grabin Zachód w woj. warmińsko-mazurskie,
• S8 MOP Syców Południe w woj. dolnośląskim,
• S8 MOP Syców Północ w woj. dolnośląskim,
• S8 MOP Paprotnia Północ w woj. łódzkim,
• S8 MOP Sięganów Południe w woj. łódzkim,
• S8 MOP Cibory Północ w woj. podlaskim,
• S8 MOP Guzew Północ w woj. łódzkim,
• S19 MOP Bukowa I w woj. podkarpackim,
• S19 MOP Bukowa II w woj. podkarpackim,
• S19 MOP Nienadówka w woj. podkarpackim.

„Należy jednak podkreślić, że aby sprostać zapotrzebowaniu na platformy do odśnieżania w okresach intensywnych opadów śniegu i wzmożonego ruchu, niezbędne jest też szerokie zaangażowanie sektora logistycznego – komunikuje GDDKiA. – Liczymy więc, że nasze działania staną się impulsem dla branży do wyposażenia centrów przeładunkowych w odpowiednie rampy lub urządzenia.”

Platformy powstaną, gdy będzie taka potrzeba

Oprócz MOP-ów, na których budowa ramp do odśnieżania jest obligatoryjna, w przetargach na dzierżawę pozostałych MOP-ów o funkcji komercyjnej uwzględniono zapisy dotyczące fakultatywnego zbudowania ramp. Oznacza to, że infrastruktura zostanie zbudowana, po zgłoszeniu takiej potrzeby ze strony GDDKiA. Dotyczy to następujących MOP-ów:

• A2 MOP Ostrów Kania Północ w woj. mazowieckim,
• A2 MOP Ostrów Kania Południe w woj. mazowieckim,
• S6 MOP Kamień Północ w woj. pomorskim,
• S6 MOP Kamień Południe w woj. pomorskim,
• S17 MOP Pilawa w woj. Mazowieckim. (red)
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.