Wiadomości z rynku

poniedziałek
30 grudnia 2024

Volvo Trucks testuje pojazdy ciężarowe zasilane wodorem na drogach publicznych

Udane próby za kołem podbiegunowym, w ekstremalnie zimnym klimacie
26 maja 2023

Helena Alsiö: – Trudne warunki na drogach publicznych w północnej Szwecji, z lodem, wiatrem i dużą ilością śniegu, są idealnym środowiskiem testowym Fot. Volvo

 
Emitujące tylko parę wodną, samochody ciężarowe napędzane wodorowymi ogniwami paliwowymi będą ważną częścią gamy produktów Volvo Trucks o zerowej emisji spalin. Teraz pojazdy przeszły niezwykle ważny etap – testów na drogach publicznych.
W ubiegłym roku Volvo Trucks po raz pierwszy zaprezentowało swoje elektryczne pojazdy ciężarowe z ogniwami paliwowymi. Te bezemisyjne ciężarówki wykorzystują wodór do wytwarzania własnej energii elektrycznej na pokładzie, dzięki czemu nadają się do użytku na dłuższych dystansach.
Teraz samochody te po raz pierwszy zostały przetestowane na drogach publicznych. I to nie byle jakich. Aby było to jeszcze trudniejsze, próby przeprowadzono za kołem podbiegunowym w północnej Szwecji – w ekstremalnie zimnym klimacie.
Helena Alsiö, VP Powertrain Product Management w Volvo Trucks, wskazuje:
– Ciężarówki jeżdżą siedem dni w tygodniu w każdych warunkach pogodowych. Trudne warunki na drogach publicznych w północnej Szwecji, z lodem, wiatrem i dużą ilością śniegu, są idealnym środowiskiem testowym. Z przyjemnością mogę powiedzieć, że testy idą dobrze, a wyniki potwierdzają to, co wcześniej sprawdzaliśmy, zarówno cyfrowo, jak i na naszym torze testowym w pobliżu Göteborga.
Elektryczne ciężarówki zasilane ogniwami paliwowymi (FCEV) będą szczególnie przydatne na dłuższych dystansach, gdzie korzystanie wyłącznie z akumulatorów nie jest możliwe - na przykład na obszarach wiejskich bez infrastruktury do ładowania.

Próby przeprowadzono za kołem podbiegunowym w północnej Szwecji – w ekstremalnie zimnym klimacie Fot. Volvo

 

Komercyjnie dostępne w drugiej połowie tej dekady

Volvo oferuje obecnie najszerszą w branży gamę elektrycznych pojazdów ciężarowych z akumulatorami, obejmującą sześć modeli w produkcji seryjnej, nadających się do najróżniejszych rodzajów transportu w obrębie miast i między nimi.
Elektryczne ciężarówki z ogniwami paliwowymi (FCEV) będą dostępne w drugiej połowie tej dekady. Testy z przewoźnikami rozpoczną się na kilka lat przed komercyjnym uruchomieniem.
Aby przyspieszyć rozwój, Volvo Group połączyło siły z Daimlerem w celu opracowania i wyprodukowania ogniw paliwowych dostosowanych do potrzeb dostosowanych do pojazdów o dużej ładowności.

Roger Alm: – W ciągu kilku lat nasi klienci będą mogli całkowicie wyeliminować ze swoich samochodów ciężarowych emisję CO2 Fot. Volvo

 

Redukcja CO2 możliwa już dziś

Dla przewoźników, którzy już teraz chcą świadczyć usługi transportu bezemisyjnego, Volvo Trucks proponuje sześć różnych modeli z napędem akumulatorowym (BEV) i samochody ciężarowe zasilane paliwami odnawialnymi, takimi jak biogaz.
– Musimy działać już teraz, aby zatrzymać globalne ocieplenie. Niezależnie od zleceń transportowych lub miejsca na świecie, w którym działają nasi klienci, czekanie nie wchodzi w grę. W ciągu kilku lat nasi klienci będą mogli całkowicie wyeliminować ze swoich samochodów ciężarowych emisję CO2 – mówi Roger Alm, prezes Volvo Trucks. (z)
 
Fakty
• Zasilane wodorem ciężarówki Volvo na ogniwa paliwowe będą wykorzystywać dwa ogniwa o mocy 300 kW energii elektrycznej.
• Zielony wodór jest niewyczerpanym zasobem, wytwarzanym przy użyciu odnawialnych źródeł energii, takich jak wiatr, woda i słońce.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.