Wiadomości z rynku

piątek
27 grudnia 2024

Rekordowy wynik półrocza

Leasing w rozkwicie
15.08.2014 00:00:00
Polskie firmy leasingowe w pierwszej połowie 2014 r. sfinansowały łącznie transakcje o wartości przekraczającej 21 mld zł, co oznacza wzrost o 31,8% w stosunku do analogicznego okresu w roku ubiegłym. Dzięki temu wartość sfinansowanych w tym roku aktywów przekroczyła rekordowy dotąd wynik z I półrocza 2008, kiedy rynek leasingu wyniósł 17,9 mld zł.
Polskie firmy leasingowe w pierwszej połowie 2014 r. sfinansowały łącznie transakcje o wartości przekraczającej 21 mld zł, co oznacza wzrost o 31,8% w stosunku do analogicznego okresu w roku ubiegłym. Dzięki temu wartość sfinansowanych w tym roku aktywów przekroczyła rekordowy dotąd wynik z I półrocza 2008, kiedy rynek leasingu wyniósł 17,9 mld zł.
Związek Polskiego Leasingu podczas konferencji zorganizowanej w siedzibie Konfederacji Lewiatan opublikował wyniki badania statystycznego dotyczącego pierwszej połowy 2014 r. Eksperci ZPL podsumowali okres pierwszych dwóch kwartałów w branży leasingowej oraz przedstawili swoje prognozy na resztę roku.
- Znakomite wyniki branży to świetna wiadomość nie tylko dla sektora leasingowego, ale dla całej polskiej gospodarki. Bardzo nas cieszy potwierdzenie optymistycznych prognoz ekspertów ZPL z początku roku - podkreślił przewodniczący Komitetu Wykonawczego ZPL Arkadiusz Etryk. Wzrost rynku do rekordowego poziomu, wyższego niż sprzed kryzysu ekonomicznego z 2008 r., to naturalna konsekwencja wzrostu znaczenia leasingu jako instrumentu finansowania inwestycji polskich firm.
Więcej pojazdów w leasingu
We wzroście rynku leasingu ruchomości jeszcze większy niż w latach ubiegłych udział mają zakupy pojazdów, w tym także ciężarowych. Pojazdy lekkie są głównym motorem rynku leasingu pojazdów w pierwszym kwartale 2014 r., także dzięki "okienku" kratkowemu umożliwiającemu przedsiębiorcom pełne odliczenie podatku VAT od zakupu aut z homologacją ciężarową o masie nieprzekraczającej 3,5t. Polscy przedsiębiorcy wyleasingowali ponad 22 tys. takich pojazdów.
Wysoka dynamika w tym segmencie utrzymała się również w drugim kwartale, na co decydujący wpływ miały korzystne przepisy dla leasingu samochodów z segmentu premium. Łącznie w pierwszych sześciu miesiącach 2014 r. sfinansowano pojazdy lekkie o wartości przeszło 8 mld zł, co stanowi wzrost o 55,6% w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego.
Wysoką dynamikę utrzymał również segment leasingu pozostałych pojazdów, w tym transportu ciężkiego. W pierwszym kwartale 2014 r. finansowanie było napędzane wzrostem popytu na usługi transportowe, co wynikało z bazującego na eksporcie wychodzenia z recesji strefy euro oraz rosnącej sprzedaży zagranicznej Polski. W drugim kwartale segment pojazdów ciężarowych wyhamował, co wynika z rosnącej bazy z 2013 r, kiedy to w II połowie miały miejsce masowe zakupy nowych pojazdów z Euro 5. W pierwszej połowie roku firmy leasingowe sfinansowały zakup pojazdów ciężarowych o wartości zbliżonej do 4,5 mld zł, co oznacza wzrost o 32,2% w porównaniu z pierwszą połową 2013 r.
Pod względem wartości wyleasingowanych pojazdów ciężarowych o masie powyżej 3,5 t, najlepsze wyniki odnotował Europejski Fundusz Leasingowy (101,7 mln zł netto), na drugim miejscu uplasował się Millennium Leasing (76,4 mln zł), a na trzecim BNP Paribas Leasing Solutions (71,4 mln zł).
W leasingu ciągników siodłowych dominuje VB Leasing Polska (201,75 mln zł), a kolejne miejsca zajmują Millennium Leasing (185,3 mln zł) i PKO Leasing SA + PKO Leasing Pro (182,9 mln zł). Leasing przyczep i naczep to też domena VB Leasing Polska (136,5 mln zł) i Millennium Leasing (119,8 mln zł) i EFL (100,35 mln zł).
W leasingu autobusów bezkonkurencyjny okazuje się Millennium Leasing (185,2 mln zł), który dystansuje zajmujące drugie miejsce PKO Leasing SA + PKO Leasing Pro (69,3 mln zł) oraz trzecie SG Equipment Leasing Polska (50,8 mln zł).
Wzrost na rynku maszyn
Również w segmencie maszyn i urządzeń zanotowano wzrost, na który istotny wpływ ma wysokie wykorzystanie zdolności produkcyjnych w firmach, odbicie w budownictwie i pozyskiwane środki unijne dla sektora rolniczego. Dla wyniku maszyn znaczenie miała także poprawa koniunktury, co skłaniało firmy do odnowy parków maszynowych. Niemal 6.5 mld zł w sfinansowanych w pierwszej połowie 2014 r. maszynach i urządzeniach stanowi leasing, to ponad 23,7 % więcej niż w pierwszej połowie 2013 r.
Na rynku leasingu sprzętu budowlanego prym wiedzie EFL (127,9 mln zł), przed Caterpillar Financial Services Poland (125,2 mln zł) i SG Equipment Leasing Polska (98,2 mln zł).
W branży wózków widłowych najlepiej radzi sobie firma mLeasing (31,6 mln zł), wyprzedzając SG Equipment Leasing Polska (22,8 mln zł) i EFL (16,7 mln zł).
Wyniki badania koniunktury w branży leasingowej
Związek Polskiego Leasingu po raz pierwszy opublikował wyniki badania koniunktury w branży leasingowej. Badanie to jest nową inicjatywą ZPL i jest przeprowadzane wśród osób odpowiedzialnych za sprzedaż w firmach leasingowych zrzeszonych w ZPL. Zbierane w kwartalnym cyklu wyniki badań pozwolą na utworzenie ogólnego indeksu koniunktury branży leasingowej oraz mają przyczynić się do podniesienia jakości prognoz rynku leasingu przygotowywanych przez ZPL.
Według wniosków z wyników badania ankietowane firmy oczekują dalszej poprawy jakości portfela leasingowego, stopniowego wzrostu poziomu zatrudnienia oraz pozytywnej dynamiki dla nowej produkcji w III kwartale br. Co więcej, w pierwszej połowie roku ankietowane firmy zaraportowały w ok. 33% "istotny wzrost" aktywności rynkowej pod kątem liczby wpływających wniosków. Ponadto, badane firmy oczekują w III kwartale 2014 wyższej produkcji we wszystkich głównych grupach środków trwałych, przy czym najlepsze perspektywy widzą dla wzrostu finansowania maszyn i IT, a najsłabsze dla nieruchomości.
Prognozy dla rynku leasingu
Podczas konferencji eksperci ZPL zaprezentowali prognozy dla rynku leasingu oraz otoczenia makroekonomicznego w nadchodzących miesiącach 2014 r. W ocenie ekspertów ZPL wysokie wykorzystanie zdolności produkcyjnych w firmach i generalnie poprawiająca się gospodarka z pozytywnym przełożeniem na inwestycje firm, głównie w obszarze maszyn będą miały pozytywny wpływ na rozwój rynku leasingu w Polsce. Podkreślono także istotny wpływ "okienka kratkowego" na wyniki całej branży. Zakup 22,1 tys. aut osobowych z homologacją ciężarową przez polskich przedsiębiorców przełoży się na niższy i bardziej płaski wzrost w II półroczu 2014 oraz ujemną dynamikę finansowania pojazdów lekkich w I kwartale 2015, z pominięciem segmentu samochodów premium, które dzięki zmianom podatkowym nadal będą notowały dobre wyniki.
Ponadto, eksperci ZPL przewidują, iż masowe zakupy nowych pojazdów ciężarowych z normą emisji Euro 5 (głównie w II półroczu 2013, ale również w związku z listą derogacyjną z I kwartału 2014) przyczynią się do wyhamowania dynamiki w III kwartale oraz do ujemnej dynamiki finansowania transportu ciężkiego w IV kwartale br.
Spodziewana jest odbudowa sektora budowlanego, od IV kw. 2014 dodatkowo wspierana przez środki z nowej perspektywy unijnej. Koniec środków z perspektywy 2007-2013 spowoduje ograniczenie finansowania maszyn rolniczych w II połowie 2014, tym niemniej powrót finansowania nastąpi już w II kw. 2015.
Dobre wyniki u lidera
Grupa EFL pozostaje liderem rynku leasingu w Polsce. Firma sfinansowała inwestycje o łącznej wartości 1,804 mld zł (leasing i pożyczka), co oznacza jej 8,6 proc. udział w rynku.
W I półroczu 2014 r. EFL sfinansował pojazdy (leasingiem i pożyczką) za kwotę 1,254 mld zł, co daje wzrost na poziomie 29,5 proc. liczony rok do roku. Podobną dynamikę firma osiągnęła w sektorze maszyn (25,2 proc.) finansując maszyny o wartości 508 mln zł.
- EFL w I półroczu br. wypracował największy udział w finansowaniu sektora nowoczesnych technologii. Uznajemy ten segment za perspektywiczny i liczymy na większą dynamikę rozwoju. Kluczowy dla rynku leasingu w Polsce pozostaje nadal sektor pojazdów. W I kwartale br. polscy przedsiębiorcy kupili 22,1 tys. pojazdów z homologacją ciężarową - powiedział Radosław Kuczyński, prezes EFL.
I-VI 2014 vs I-VI 2013
I-VI 2013 I-VI 2014 I-VI 14/I-VI 13
pojazdy 9 084,40 13 333,10 46,80%
osobowe 4 118,30 5 100,70 23,90%
cięzarowe do 3,5 t 1 084,90 2 994,60 176,00%
ciężarowe 3 714,50 5 063,60 36,30%
ciężarowe pow. 3,5 t 599,2 919,4 53,40%
ciągniki siodłowe 1 882,60 2 363,70 25,60%
naczepy/przyczepy 907 1 196,70 31,90%
autobusy 325,7 583,9 79,30%
inne 166,7 174,1 4,40%
MiU 5 250,50 6 496,00 23,70%
IT 260,9 262,7 0,70%
samoloty, statki, kolej 365,9 361,8 -1,10%
inne 121,8 153,8 26,30%
Ruchomości 15 083,40 20 607,60 36,60%
Nieruchomości 888,9 442,4 -50,20%
Ogółem 15 972,30 21 050,00 31,80%
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.